Můžou malé děti a kojenci ryby?

Ryby jsou zdravé a proto bychom je měly dopřát i našim dětem. Ryby obsahují vitamín, který je dobrý na oči a vitamín D, pro správný vývoj kostí. Nejznámější je asi rybí tuk, který nám nutili ve školce. Dobrý rozhodně nebyl, ale zdraví je moc. Tento tuk je koncentrovaným zdrojem omega-3 mastných kyselin.

Tyto látky jsou nezbytné pro zdravý vývoj očí, mozku a zmírňují některé příznaky kožních chorob a lupénky. Nejvíce tuku mají mořské ryby, které jsou díky životu ve studených vodách. Je to například tuňák, losos nebo makrela. Na omega-3 mastných kyselinách je skvělé, že jim neuškodí tepelná úprava ryby, dokonce ani smažená, pokud olej nezahřejeme až moc. Rybí tuk, na rozdíl od tuků v vepřovém a hovězím mase tolik nevadí, jelikož je málo kalorický. To znamená, že si na rybě může často pochutnat i rodič, který si chce udržovat štíhlou linii.

Rybí maso plné živin

Tak velké množství živin, bílkovin a vitamínů, které obsahuje rybí maso, v jiném nenajdete. Pouhá stogramová porce ryby dodá tělu i polovinu denní dávky bílkovin. Ryby jsou zdravé také díky jódu, který je nepostradatelný pro správnou činnost štítné žlázy, nervovou soustavu a srdce. Velký nedostatek jódu může například při vývoji plodu a v prvních měsících života způsobit i poruchy sluchu a tělesného růstu. Krom velkého množství vitamínů a bílkovin, rybí maso obsahuje také nezanedbatelné množství železa, které je pro růst a správný vývoj dítěte také zásadní. 

Kdy zařadit ryby do jídelníčku dítěte

Ještě nedávno odborníci doporučovali, že mohou být ryby pro děti do jednoho roku nevhodné. To už ale díky novým studiím a poznatkům laboratoří neplatí. Mořské i sladkovodní ryby by měly být nedílnou součástí jídelníčku malých děti i kojenců, stejně jako třeba maso kuřecí nebo hovězí. Stejně jako u dalších látek, např. lepku, tak i u ryb platí, že by měly být kojencům zavedeny během tzv. imunologického okna. Bylo zjištěno, že na pozdější výskyt alergií to nemá žádný vliv.

Nejvhodnější je začít rybami sladkovodními a sledovat, zda se neobjeví alergická reakce. Poté můžeme přidat ryby mořské. V žádném případě nekupujte ryby mražené. Mražené ryby totiž mohou obsahovat přidané látky. Vždy si sežeňte čerstvé od ověřených dodavatelů nebo ze supermarketu, kde mají volný prodej čerstvých ryb na váhu. Zcela nevhodné jsou pak rybí polotovary, jako např. rybí prsty, které mnohdy obsahují jen polovinu rybího masa. 

Nakonec recept na moje oblíbené rybí filé s mrkví

  • 100g rybí filé
  • 3 lžičky řepkového oleje
  • 100ml kojenecká voda
  • trochu soli
  • menší mrkev

 

Postup přípravy

1. Rybí filé omyjeme, pokapeme rostlinným olejem a posypeme mletým kmínem. Pečeme v troubě vyhřáté na 180 ° C cca 20 minut, občas podlijeme vodou. Mrkev očistíme, opláchneme vodou, nakrájíme na menší kousky a vaříme nad párou doměkka.

2. Upečené rybí filé rozmačkáme vidličkou, odstraníme kosti.

3. Mrkev uvařenou v páře rozmačkáme vidličkou. Jako přílohu můžeme zvolit těstoviny nebo sladké či obyčejné brambory.

Chcete vědět o nových slevách jako první?

Přihlašte se k odebírání novinek a my vám nové slevy, akce a slevové kupóny budeme posílat do e-mailu.

Chci dostávat nabídky e-mailem
Líbí se mi goodbaby.cz
Stránka na facebooku
Ušetřete až 1000 Kč měsíčně  »